Thursday, December 9, 2010

Kerepek Gunting / Kerepek Pagoda

Salam semua, hari ni aku tak pergi kerja. Anak anak suma demam, pengasuh diorang pun turut demam...syukur kudrat aku ni masih larat. Kalau lah aku pun turut sama demam, tak ke haru biru jadinya....Sudahlah Cik Abang out station....oh...dugaan.

Dalam kelam kabut ni, sempat juga aku menggorang kerepek buat Ilham. Ilham ni lain sikit, macam orang mengidam kalau dia sakit. Ada saja benda yang dia minta aku buat untuk dia. Tapi bukan aku nak puji anak teruna aku sorang ni, semangat dia kuat. Walaupun demam dia tetap cergas walaupun suhu badan dah cecah 39 degree. 

Hari ni aku cuma buat kerepek gunting untuk Ilham. Senang, aku pun bukanya rajin ponn...


Kerepek Gunting / Kerepek Pagoda


Bahan bahan ( 1 balang kecil)

1.   250 grm Tepung Gandum
2.   50 grm Marjerin (dipanaskan sehingga cair)
3.   3 sudu besar Udang Kering *
4.   1/2 sudu kecil Jintan Putih*
5.   1/2 sudu kecil Jintan Manis*
6.   1 labu Bawang Besar*
                   - Tumbuk halus bahan2 *
7.   1 sudu besar rempah kari ikan
8.   sedikit daun bawang dihiris halus.
9.   1 biji Telur
10.  1sudu kecil gula
11.   garam secukup rasa
12.   Santan 1/2 cawan yang disejukkan terlebih dahulu di peti sejuk
13.   Minyak untuk menggoreng
14.   Daun kari jika suka.


Cara2 nya:

1.   Satukan tepung gandum dan marjerin yang masih panas.
2.   Masukkan semua bahan kecuali santan, daun kari dan minyak masak. Gaul sebentar.
3.   Kemudian, tuang santan sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh. Jangan terlalu lembut, agak2 macam doh karipap.
4.   Bahagikan kepada beberapa bahagian. Canaikan menggunakan mesin mee/ pasta. Gunting secara memanjang.
5.   Goreng bersama minyak yang banyak dengan daun kari.




Ini yang edisi pedas, untuk mama budak.




Sehingga Bertemu Lagi...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...