Wednesday, November 24, 2010

Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Sabah

Salam semua...baru-baru ni, aku berkesempatan untuk pergi ke Tamu Tanjung Lipat, Likas dimana Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Sabah diadakan. Terdapat banyak gerai dan pameran yang dipertontonkan termasuklah lelongan binatang ternakan.

Cik Abang la orang yang paling seronok sekali, ya lah dia kan bercita-cita nak jadi penternak dan petani berjaya lepas pencen nanti. Benda yang mula-mula dia cari mestilah orkid. Cari punya cari, pilih punya pilih...dapatlah yang dia berkenan. Kata penjual tu orkid dari Brunei...aku pun tak tahu betul ke tidak, tapi bunga dia memang cantiklah.

Ada juga pameran dan jualan mesin dan jentera untuk pertanian...emm Cik Abang cakap, bila la nak boleh dapat semua ni.... Hai sabar-sabarlah Cik Abang, kat bumi mana kita nak becucuk tanam?. Beli tanah pakai beg plastik bolehlah....

Kat sini aku kongsi beberapa gambar yang menarik.
Orkid yang Cik Abang beli



Lembu untuk dijual Baka Brahman



Baka lembu Pedaging

Kerbau Putih, sama ke kerbau putih dengan Albino...aku pun tak tahu, lupa nak tanya pegawai dari Jabatan Haiwan.

Rusa dibawa khas dari Keningau.

Kambing Boer...aku dengar diorang buka harga jualan RM2000.00 sekor. Wow!

Colourful chicks....

Emmm...ada belon lagi....Suka lah tu, Syifa' dengan Ilham.


Sehingga Bertemu Lagi... 

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...