Tuesday, November 23, 2010

Kuih Siput

Salam semua....aku bukan secara sengaja nak buat blog aku ni jadi blog masak-masak, cuma kadang2 aku sendiri pun meraba-raba cari resepi yang aku nak masak....jadi fikir punya fikir, elok juga aku kumpulkan segala resepi yang aku dah cuba dalam blog ku ini....

Kuih Siput???   Ini pun aku buat masa Raya Haji hari tu...mugkin anda semua lebih mahir dari aku, aku alu-alukan sebarang komen untuk resepi yang aku guna ni. Aku pun dapat resepi ni dari sebuah buku masakan dan juga dari laman web masak-masak yang tersohor My Resipi. Jadi, aku gabung dan tambah tolak sikit2 jadilah resepi di bawah:


Bahan2 nya:

8 Cawan Tepung Gandum
150 grm Marjerin

2 Biji Telur

1 sudu kecil Serbuk Jintan Manis
1 sudu kecil Serbuk Jintan Putih
5 sudu besar cili kering yang diblender
2 sudu besar serbuk kari ikan

1/4 cawan ikan bilis kopek @ udang kering*

1 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
daun sup/daun bawang*

1 cawan santan dari 1/2 biji kelapa2 sudu kecil garam
serbuk perasa

Minyak untuk menggoreng
Daun Kari

Cara -caranya:

1. Tumbuk atau kisar bahan2 bertanda *.
2. Gaulkan tepung dengan marjerin sehingga sebati dan berderai.
3. Kemudian masukkan semua bahan2 yang lain kecuali santan.
4. Masukkan santan (jangan sampai habis) sedikit demi sedikit dan diuli sehingga menjadi doh.
5. Cubit sebesar jari kelingking dan gentelkankan atas acuan kuih siput.
6. Kalau dah habis gentel, bolehlah digoreng sehingga kekuningan bersama daun kari.


Kuih Siput...


Siput sedut....
Sehingga Bertemu Lagi...

1 comment:

  1. comel nya siput2 cik kak kita ni..kaler pun mcm siput betul..nk try buat pakai resepi i boleh x? selalu kita wat kaler perang..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...