Friday, November 12, 2010

Spirulina.....?????

Dua hari lepas aku bawa bekal nasi pergi opis. Lauk tak ada apa-apa pun...just ikan goreng ngan budu....tak ada ulam pun (kes malas laa...nak masak...). Tengah makan syok-syok ada member datang tegur2 aku makan apa...emmm...malu lah pulak...bawa nasik tapau macam tu ja. Tapi tak kan nak tipu yang aku ni tengah makan Pizza kan...nak tak nak tunjuk ja lah tapau ajaib aku tuu....hopefully dia tak kata apa2lah pasal kemalasan aku tu....

Nasib baik dia tak minta...ya lah....aku ni lapar tahap gaban dah ni...(ish kedekut jugak aku ni ye...).
Tiba2 dia tanya aku "Dik...(aku kan muda lagi....haha...) kau kenapa ndak buat spirulina jadi kau punya ulam...sedap tau...tambah2 lagi makan sama lada cicah...sama budu pun sedap bah..." . Aku pun "Spirulina, ubat yang dalam botol tu...". "Bukan..." jawab member aku tu. "Kau beli ja di pasar ikan atau di Pasar Filipin...ada tu orang Bajau Laut jual...RM 1.00 ja...khasiat dia banyak tau, bagus untuk penghadaman, ubat darah tinggi, sakit ulser, merawat luka dalaman, cantikkan wajah..." CANTIKKAN WAJAH...??? Ni tak boleh jadi ni...malam ni jugak aku nak cari spirulina tu untuk awet mudakan muka aku ni...lagipun aku kan ada masalah kulit muka....

Apa lagi, petang tu jugak aku pergi cari spirulina tu....emmm dapat pun....malam ni mesti makan, sapa tak nak lawa wei..... Sampai rumah, masak ala kadar, buat sambal belacan...makan lah aku ngan 'cik abang'....ALAMAK...kenapa masin. Ada bau ikan sikit-sikit. Aku tak pandai beli ke atau aku ni tak pandai makan atau...ntah lah. Sudah tu dia berlendir sikit seakan-akan kacang bendi...aku cakap dengan 'cik abang' aku tak pandai makan...'cik abang' makan lah sorang-sorang. Aku tengok selamba ja dia makan...nak kontrol macho ka atau sayangkan spirulina tu....emmm...biarlah dia makan.




Ni la spirulina tu...tapi pic dia tak terang la...






Ni yang close up sikit...tapi masih blurr...anyone tau cara yang betul nak makan spirulina ni...??




0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...